Strategi for implementering af bevægelseskultur i Klokkerholm SFO Fundament / fælles sprog.
Formål: Hvorfor er kropslig dannelse vigtigt for os?
• Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn er aktive mindst en time hver dag.
• Motion / bevægelse forebygger en række sygdomme.
• Positiv sammenhæng mellem fysisk aktivitet og kognitive processer, som er en forudsætning for læring
• Flere undersøgelser viser, at fysiske aktiviteter giver trivsel, positiv socialisering, selvværd og identitetsdannelse.
Værdigrundlag: Hvad betyder noget for os?
• Fællesskab / Relations dannelse
• Sundhed. • Livsglæde.
• Trivsel.
Baggrund / sammenhæng: Hvilket udgangspunkt har vi?
• Vi skal medvirke til at udmønte kommunens sammenhængende børnepolitik, hvor krop, bevægelse og sundhed indgår. Og i bekendtgørelsen om krav til indholdet af mål og indholdsbeskrivelser for folkeskolens skolefritidsordninger § 2 stk. 3 står der skrevet: Inddrage krop, bevægelse og sundhed i hverdagen, herunder hvilket omfang det sker i samarbejdet med idrætsforeninger eller lign.
Handlinger/målrettethed. Vision:
• Vores børn skal finde glæden ved at bevæge sig.
• Vores børn skal føle sig som en del af et fællesskab.
• Vores fysiske omgivelser skal være indbydende samt udnyttes til forskellige former for leg og bevægelse.
• Vi voksne er aktive og deltagende sammen med børnene.
Mål: Hvad vil vi gerne opnå?
• At fysisk leg og bevægelse fortsat bliver en del af dagligdagen.
• At flere børn og voksne får lyst til og mulighed for at bevæge sig.
• At børnene får bevidstheden om deres egen krops formåen.
Indsatser: Hvad skal vi gøre konkret?
• Opstille tydelige læringsmål.
• Fokus på legepladsens indretning og skabe attraktive legemiljøer.
• Fast struktur på bevægelsesaktiviteter. Hvem, hvornår og hvordan?
• Udarbejde en idebank for at blive mere alsidig og tilføre nye aktiviteter.
• Inspiration til personalet via kurser.
Tegn / succeskriterier: Hvornår er indsatsen en succes?
• Når fysiske aktiviteter bliver en naturlig del af dagligdagen.
• Når børnene selv sætter lege i gang.
• Når børnene mestre nye motoriske færdigheder.
Læringsproces. Evaluering: Hvordan vil vi opsamle læring fra indsatser?
• Fast punkt på dagsorden med evaluering.
• I dialog med hinanden og med børnene.
• Feedback.
Fælles forpligtelse: Hvordan vil vi sikre, at indsatsen følges op?
• Krop og bevægelse er et fast fokusområde i Brønderslev Kommune, så vi er forpligtet på at yde en indsats, evaluere og sætte nye skibe i søen.
Synlighed / samarbejde. Forældre og bestyrelse: Hvordan vil vi sikre at forældrene involveres i vores arbejde med kropslig dannelse?
• Dokumentation. Via Face Book og billedcollager.
• Stemningsbilleder fra dagligdagen / Øjebliksbilleder.
• Information i nyhedsbreve.
Foreningsliv og lokalsamfund: Hvordan vil vi involvere foreningslivet og det øvrige lokalsamfund i vores arbejde med kropslig dannelse?
• Fortsætte vores samarbejde med Klokkerholm hallen.
• Udvikle vores samarbejde med de lokale foreninger / Invitere dem ind, der hvor der er mulighed.
• Lave udflugter til byens ”natur perler”/ Møllesøen.